773391.jpgIhan varmasti olen nähnyt jäniksen Ruotsin laivalla. Eikös ne eennenkin elokuvissa jäniksenä matkustaneet piiloutuneet ensin pelastusveneeseen ja sitten sieltä vaivihkaa hipsineet muualle laivan puolelle? Varmaan tuo heppu oli juuri sellainen salamatkustaja.

Täällä meillä pilvehtii siihen malliin, että kohta sataa. Loma on lopuillaan, mutta onhan minulla huomenna vielä lomapäivä. En ole oikein oppinut ymmärtämään näitä vuosilomalain hienouksia. Itse olen yksityisen palveluksessa, ja minulla siis kuluu viikossa kuusi lomapäivää. Huominen on siis minulla lomapäivä. Isäntä palvelee julkista työnantajaa ja hänelläpä tuhraantuukin lomapäiviä viikossa vain viisi kappaletta. Käytännössä se tarkoittaa, että vaikka meillä molemmilla on takanamme yhtä pitkä työura ja siis samanlainen lomakertymä, niin minulla on vuosilomaa kuusi viikkoa ja isännällä taitaapi tulla liki kaksi viikkoa enemmän. On se vaan niin väärin sanon minä. Onhan tuosta ollut vuosien varrella se hyöty, että isäntä on pystynyt pitämään lomapäiviään aina tarvittaessa koulujen syyslomien ja muiden himphamppupyhien välissä kun minä olen ollut töissä ja jälkikasvu muuten olisi saattanut joutua vaikka hunningolle. Enää sekään ei olisi ongelma, sillä meillä on enää yksi alaikäinen ja sekin alkaa olla siinä iässä, ettei välttämättä olisi niin väliä vaikkeivät vanhemmat kotona koko aikaa väijyisikään. Silti huolisin kyllä ne pari viikkoa lisää lomaa vaikken kuntaa ja valtiota palvelekaan. Piste.

Sanovathan ne minua viksummat, että talvella kannattaisi olla sisävesilaivan kapteeni ja kesällä alakoulun opettaja. Ehkä. Myönnettäköön kuitenkin, etten ole mikään purjehtija ja tuskin kestäisin muiden ihmisten villejä muksujakaan kovin kauaa, hyvä kun omanikin olen isoiksi saanut.

Olen tässä mietiskellyt josko syksyksi keksisi jonkun uuden kivan harrastuksen. Se ei täällä tuppulassa niin kovin helppoa ole. Hyviä ideoita otetaan kuitenkin ilolla vastaan. Käsityöryhmiä on tullut kokeiltua monenlaisia, atk-kursseja on tullut joitakin istuttua ilman sen suurempia intohimoja, jumpparyhmiä inhoan ja vatsatanssistakin on kokemuksia vuosien takaa. Iso paksu ja kankea olen, joten mihinkään rytmiryhmään minua ei saa. Mihin sitten menisin? Tuo vatsatanssi oli takavuosina kovasti suosittua ja ryhmässämme oli oikein hauskaakin. Ihmettelemään vaan jäin mitä ne vatsattomat siellä oikein tekivät. Eikö vatsatanssi ole tarkoitettu juuri vatsan tanssittamiseen, ja meitä vatsallisia siellä ei kovin montaa kuitenkaan ollut. Mieluusti hyviä ideoita kypsyteltäväksi tähän osoitteeseen, kiitos.